Dvæl lige lidt ved dette regnestykke:

Vi tænker ca. 70.000 tanker hver dag
80% af de tanker vi tænker i dag, tænkte vi også i går
90% af de bekymringer vi har, bliver aldrig til noget

Så hvis mange af de tanker vi tænker i dag er bekymringstanker, så gentager vi dem også i morgen, selvom 90% af dem slet ikke bliver til reelle problemer.

Det er sgu hård kost og desværre også meget drænende.

Handler det så bare om at slippe tankerne?
Nej, for hvis det var bare, så havde vi jo allerede gjort det i går (eller for længe siden). Men det handler om, at få undersøgt de bekymringer vi har.

Du kan prøve denne formel:

  1. Bliv bevidst om hvad du tænker
    Når bekymringen dukker op (igen), så noter i en lille lækker notesbog, hvad bekymringen går ud på.
    Min bekymring er: fx hvordan jeg får styr på mit budget?

  2. Hvorfor er det en bekymring?
    Hvad er det reelt du bekymrer dig for? Er der en dybere bekymring nedenunder? Prøv at stille dig selv spørgsmålet “og hvad bekymrer mig mere” indtil du kan mærke, at du er helt tom og bekymringen er tænkt til ende.
    Fx jeg bekymrer mig om, hvordan jeg får styr på mit budget
    og så er jeg bange for, at jeg økonomien løber løbsk
    og så er jeg bange for, at jeg får overtræk, som jeg ikke kan betale tilbage
    og så er jeg bange for, at banken kommer efter mig
    og så er jeg bange for, at jeg skal flytte fra min lejlighed
    og så er jeg bange for, at jeg ikke har noget sted og bo

  3. Lav en liste
    Hvis du kan mærke (efter du har brugt ovenstående model), at bekymringen er reel, så lav en liste, hvor du skriver alle de måder du kan løse din bekymring på. Og husk at hvis du kun kan finde en løsning, så vil du føle dig fastlåst. Der er ALTID som min. 3 forskellige muligheder.
    Hvad skal gøres, undersøges, tages hånd om, have styr på, ordnes, sørges for, bookes, afbestilles, hentes osv. for at du kan løse din bekymring. Eller hvem skal du have hjælp fra?
    fx jeg kan spørge min veninde, som selv har styr på sin økonomi, om hun vil hjælpe mig
    jeg kan spørge om hjælp i min bank
    jeg vil finde budgetskabelon på nettet

  4. Tag action og beslut dig for, hvornår du gør det
    Hvis du vil din bekymring til livs, så vælg et af ovenstående løsningsforslag og tag action og endnu vigtigere, beslut dig for HVORNÅR du vil gøre det!
    fx jeg vil kontakte min bank og få dem til at hjælpe mig på onsdag.

Ikke alene vil du blive en bekymring fattigere 🙂 du vil også opleve den fede følelse der følger med. Følelsen af at tage ansvar og hånd om tingene i dit liv.

Mange kvinder er specielt bekymret omkring de ting, de tidligere har overladt ansvaret til hos deres x-partner, hvilket som regel er det praktiske. Men tro mig smukke – dem klarer du også!